menarilah dan terus tertawa, walau dunia tak seindah syurga, bersyukurlah pada yang maha Kuasa, cinta kita di dunia & akhirat, Selamanya !

hikayat jassasah !

 بسم الله الرحمن الرحيم
sedikit perkongsian utk semua. (:

Ada riwayat Muslim yang diterima dari Fatimah binti Qais mengatakan :"Saya telah mendengar muazzin Rasulullah memanggil untuk solat.saya pun pergi ke masjid dan solat bersama rasulullah.Selesai solat,rasulullah naik ke atas mimbar.nampak semacam bergurau baginda tertawa dan berkata :"Jangan ada yang bergerak.Hendaklah semua duduk di atas sejadahnya."Kemudian berkata:" Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu jangan ada yang pulang ?" Kami menjawab :"Allah dan Rasul_Nya yang lebih tahu." 

Rasulullah s.a.w bersabda lagi :"Demi Allah aku menyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar gembira.aku ingin menceritakan kepada kamu bahwa Tamim Al-Dariy adalah seorang nasarani,kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk islam.Dia ada bercerita satu kisah kepada ku tentang DAJJAL!

Kisah yang dia ceritakan kepada ku itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelummya.
Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi kelaut dengan menaiki kapal.angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-2 samudera yang luas.Mereka tidak dapat menghalakan bahtera mereka ke pantai sehingga berada di laut selama satu bulan.Akhirnya mereka terdampat di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari.di pulau yang tiada orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya hingga tidak tahu mana jantinanya dan duburnya. 

Mereka bertanya kepada binatang itu:"Makhluk apa engkau ini ?"
Binatang tersebut menjawab :"Saya adalah Al-Jassasah."
Mereka tanya :" Apa itu Al-Jassasah ?"
Binatang itu hanya menjawab :" Wahai kumpulan lelaki,pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu.

Mereka pun pergi ketempat yang ditunjukkan oleh binatang tersebut.di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap.Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu.Dari tangan sampai ketengkuknya dikuatkan dengan besi.Begitu juga dari lutut sampai ketelapak kakinya.
Mereka bertanya :"Siapakah anda ?" 
 
Orang seperti raksaksa itu menjawab :"Kamu telah mendengar cerita tentang aku,sekarang aku ingin pula bertanya :"Siapa kamu ini ?"
Mereka menjawab :"Kami adalah manusia berbangsa Arab.Kami pergi kelaut menaiki kapal tiba2 datang ombak besar membawa kami ketengah2 samudera luas dan kami berada dilautan selama satu bulan.Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini.


Ia (laki-laki besar yang terikat itu) berkata,”Beritakanlah kepada saya tentang pohon-pohon korma yang ada didaerah Baisan?” Kami berkata,”Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya?” Ia berkata,”Saya menanyakan adakah pohon-pohon korma itu berbuah?’ Kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’Adapun pohon-pohon korma itu maka ia (sebentar lagi) hampir saja tidak akan berbuah lagi.’

Kemudian ia berkata lagi,”Beritakanlah kepadaku tentang danau Tiberia.’ Mereka berkata,”Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya? Ia bertanya,”Apakah ia tetap berair?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’adapun airnya, maka ia (sebentar lagi) hampir saja akan habis.’

Kemudian ia berkata lagi,’Beritakanlah kepada saya tentang mata air Zugar.’ Mereka menjawab,’Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya?’ Ia bertanya,”Apakah di sana masih ada air dan penduduk di sana masih bertani dengan menggunakan air dari mata air Zugar itu?’ Kami menjawab,’benar, ia berair banyak dan penduduknya bertani dari mata air itu.’

Lalu ia berkata lagi,’Beritakanlah kepadaku tentang nabi yang ummi, apa sajakah yang sudah ia perbuat?’ Mereka menjawab,’Dia telah keluar dari Mekah menuju Madinah.’ Lalu ia bertanya,’Apakah ia diperangi oleh orang-orang Arab?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia bertanya,’Apakah yang ia lakukan terhadap mereka?’ Maka kami memberitahukan kepadanya bahwa ia (Nabi) itu telah menundukkan orang-orang Arab yang bersama dengannya dan mereka menaatinya.’ Lalu ia berkata,’Apakah itu semua telah terjadi?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’Sesungguhnya adalah lebih baik bagi mereka untuk menaatinya dan sungguh aku akan mengatakan kepada kalian tentang diriku.

Aku adalah al masihuddajal dan sesungguhnya aku hampir saja diizinkan untuk keluar. Maka aku akan keluar dan berjalan di muka bumi dan tidak ada satu pun kampung (negeri) kecuali aku memasukinya dalam waktu 40 malam selain Mekah dan Thaibah, kedua negeri itu terlarang bagiku. Setiap kali aku ingin memasuki salah satu dari negeri itu maka aku dihadang oleh malaikat yang ditangannya ada pedang berkilau dan sangat tajam untuk menghambatku dari kedua negeri tersebut. Dan disetiap celahnya terdapat malaikat yang menjaganya.
Ia (Fathimah, si perawi hadits) berkata,”Rasulullah saw bersabda sambil menghentakkan tongkatnya diatas mimbar,”Inilah Thaibah, inilah Thaibah, inilah Thaibah (maksudnya kota Madinah). Bukankah aku sudah menyampaikan kepada kalian tentang hal itu?’ Orang-orang (para sahabat) menjawab,”Benar.’ 

Beliau saw berkata,’
Saya tertarik dengan apa-apa yang dikatakan oleh Tamim ad Dari, karena ia bersesuaian dengan apa-apa yang pernah aku sampaikan kepada kalian tentang Madinah dan Mekkah. Bukankah ia (tempat dajal) terletak di laut Syam atau laut Yaman? Dimana Rasulullah saw mengisayaratkan tangannya kearah timur. Ia (Fathimah) berkata,”Hal ini saya hafalkan dari Rasulullah saw.” (HR. Muslim)


Didalam riwayat Ahmad disebutkan bahwa Rasulullah saw pernah mengakhirkan solat isyak pada suatu malam kemudian beliau saw keluar dan bersaba,”Aku terhalangi oleh kisah yang diceriakan oleh Tamim ad Dari tentang seorang laki-laki di sebuah pulau di tengah laut. Dan ketika ada seorang wanita yang terurai rambutnya lalu ada yang bertanya,”Siapakah kamu?’ wanita itu menjawab,”Aku adalah al jassasah. Dan pergilah ke biara itu.’ Maka aku (Tamim ad Dari) pun pergi menemui seorang laki-laki yang terurai rambutnya dan terbelenggu oleh besi melompat-lompat antara langit dan bumi.’ Aku pun bertanya,’Siapakah kamu?’ dia menjawab,’Aku adalah dajjal. Apakah telah diutus seorang nabi yang ummi?’ Aku menjawab,’benar.’ Dia berkata,’Apakah mereka menaatinya atau berpaling terhadapnya?’ aku menjawab,’bahkan mereka menaatinya.’ Dia berkata,’hal itu lebih baik bagi mereka.”

Didalam menjelaskan tentang al jasssasah ini, al ‘Alamah Abu Thayib Abadi mengatakan bahwa mereka (rombongan Tamim) bertemu dengan seekor binatang melata yang berambut sangat lebat lalu binatang itu ditanya,”Siapakah kamu?’ dia menjawab,”Aku adalah al jassasah.” Ada yang mengatakan bahwa untuk menggabungkan antara dia riwayat tersebut yaitu bahwa: 

dajjal memiliki dua al jassasah. Yang pertama adalah seekor binatang sedangkan yang kedua adalah seorang wanita.
Ada kemungkinan juga bahwa al jassasah adalah setan yang kadang menyerupai seekor binatang melata dan kadang menyerupai seorang wanita. Dan setan memiliki kemampuan untuk merubah bentuk dalam bentuk apa saja yang dia inginkan.

Atau ada kemungkinan bahwa ia adalah seorang wanita, karena wanita juga dinamakan dengan binatang melata sebagai bentuk kiasan sebagaimana firman Allah swt :
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا
Artinya,”Dan tidak ada suatu binatang melata (makhluk Allah yang bernyawa) pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya.” (QS. Huud : 6) – (Aunul Ma’bud juz XI hal 334 – 335)

Prilaku Tajassus Dalam Keseharian
Tentang al jassasah ini, Imam Nawawi mengatakan bahwa dinamakan al jassasah kerana binatang itu ditugaskan untuk tajasssus atau mengintip dan menyelidiki untuk mencari berbagai berita yang akan diberikan kepada dajjal. (Shahih Muslim bi Syarhin Nawawi juz XVII hal 104)

Ibnu Manzhur mengatakan bahwa al jassasah berada disuatu pulau ditengah laut mengintip sambil mencari berita yang akan diberikan kepada dajjal.. sebagaimana disebutkan didalam hadits Tamim ad Dari, yang mengatakan,”Saya adalah al jassasah” yaitu binatang yang dilihat disuatu pulau ditengah laut. Dan dinamakan dengan nama itu kerana binatang itu mencari berbagai berita untuk diberikan kepada dajjal. (Lisanul Arab juz VI hal 38)

wallaualam bisawab! sekadar perkongsian bersama..
^^

Salam Perah Otak

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarokatu !! 
salam Iman ^^

Pertamanya syukur ke hadrat Ilahi. kerana masih lagi di berikan peluang kehidupan yang indah. setidaknya masih mampu bernafas dalam menambah bekalan yang masih sangat minimum sebagai sokongan di hari perhitungan kelak.


di saat gentar ni, ak sempat lagi buka blog & cakap,senyum.selalu .. hahah. nak Tahu tak? exam esok !! kalau ada orang yang x da perasaan takut @ insaF. hah, aku lah oRangnya.. hehehe.. 
Ala, gurau ja la. bukan x takut. ni pun dah nerVOUS Parkinson. asyik terfikir pasal exam ni ja. Oleh disebabkan waktu lapang yang dikurniakan Allah. ak pun me'relesskan tension di kepala aku ni.. 
(dalam hati x da siapa tahu taw! apa lgi dlm kepala otak. heheh :P)

 apa yang korang buat bila dekat exam?
1. doa x putus
2. x ingat dunia. ingat paper ja
3. soff masjid/surau penuh.
4. no upDate due to exam
5.  silence...

wah, dekat nk exam laa kita jadi MANUSIA TERBAIK !
habis exam ?
kembali ke jalan lama, bukan teruk tapi MAlas .
(tazkirah pula dia ni, mengantuk la >_^) 

betul laa ! sebab.... aku pown sama la. <<-- terpaksa dah ngaku.
 
korang doakan lah aku erk, bnyak2..
weyh ak nak ambik periksa ni !!
sebelum ak melalut smpai ke malam lebih baik... TIDO!
nanti malam InsyaAllah aku bngn STUDY !

yg nak exam tu GUD LUCK taw :'D
ChaiyoXD .. biltaufiq wannajah... Semoga Brjaya. 
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarokatu

nilai Sebuah Senyuman ;)

Dia tidak pernah meminta bayaran, tapi harganya sungguh bernilai. ^^

walau hanya terjadi sekejap, kenangan bertahan begitu lama.

dia menciptakan kebahagiaan untuk orang lain.

namun dia tidak mampu dibeli, dipinjam atau dicuri.

kerana dia adalah sesuatu yang tidak berguna sebelum diberikan kepada orang lain. 
senyum lah && ceriakan hari mu.  c:

3eid Millad :DD

dearest ICAK! Nur Anissa Redzuan :DD

sanah helwah, Happy b-Day women !




anissa @ icak !,
beauty of KIBA 2011,hihi ^^
lahir di melaka, membesar di Johor.
sangat suka melancong ke SABAH. :D
ratu penjimat diantara semua. 
sangat struggle dalam hidup.

nomo.nomo.nomo chua <3 
gud luck nissa. 
special from my heart. 
^^

Taman Dalam Hati . . .

wahai orang yang lembut hatinya, 
sudah lama aku merasa pahit dari kehidupan yang indah,
aku tak punya siapa pun kecuali Allah di hatiku,
tapi kau datang dengan cahaya,
aku ingin menjadi yang halal bagimu,
yang kan kau kecup keningnya,
kau hapus air matanya,
dari orang yang selalu merinduhkan cahaya.

showing that:
cinta yg suci = cinta hamba kepada Tuhanya, Allah.    
                    = cinta pada agama Islam.
                    = cinta halal dalam rumahtangga.
                    = cinta suci dalam keluarga.

 indahnya cinta yang kekal selamanya. :))

merungkai erti Qanaah yang suci

Apa yang kita harapkan ? kemewahan dunia yang berpanjangan dan kekal hingga ke akhirnya ?

Ya! itu yang ku harapkan. sejujurnya aku tidak pernah walau sekali hidup menetap di tempat yang serba kekurangan. selalunya kemewahan menyelubungi diri. tidak dinafikan, dalam perjalanan menuntut ilmu ku terima satu kejutan yang agak besar dan memberikan tekanan yang keras ke atas jiwa ragaku.
Apa boleh aku menetap ditempat baru yang kosong tanpa kemudahan hidup? sudah tentu tidak.

saban hari, aku teringat sewaktu usroh dahulu, hidup umpama roda, sekejap di atas.. sekejap lagi dibawah. kita TIDAK kekal selamanya di atas && kita harus sentiasa bersedia bila roda dibawah.

Ingatlah wahai diri, baru hidup di Malaysia walau berlainan negeri sudah banyak rungutan, banyak keluhan, tekanan yang tak tentu pasal.. bagaimana pula nanti kehidupan di Jordan ? takkan mahu bawa rumah ke sana. so pandai2 lah hidup.

alhamdullilah. kini diri ini mulai belajar akan sifat qanaah. Qanaah & gamble jadi pegangan hidup kini. semoga ianya berkekalan.

ukhuwah fillah =)
salam dari hati.

LaSkar PelanGi =)

Menarilah dan terus tertawa..
Walau dunia tak seindah syurga
Bersyukurlah pada yg kuasa
Cinta kita didunia
Selamanya ~ ~

am i ready?
sem nak mula dah laa...
ikip yarmouk? ready ka? syariah?
ready ka nak tinggalkan rumah yang ter CINTA
my home sweet..

هل مستعدون؟

=.=' hopefully laa kan.

i'm really hopping dapat pointer yg terrrrBaik.. 

innallah ma3iii. :DD
insyaAllah.

Selamat Hari Raya

SELAMAT HARI RAYA!!!

selamat tinggal ramadhan.. insyaAllah, kita jumpa lagi. :DD

maaf zahir && batin
=)



my KIBA-ians.. HOUsemate B2-7 D'embassy resident suite Pahang

my sisters : anis  (Kua-la-la-la-lum-pur)
                 : futri  (Pekan Kuantan)
                 : ieka   (Kota Kinabalu Sabah)
                 : as       (Tebobon Sabah)
                 : tira    (Ranau Sabah)


surely, they are the best i ever known.. entah laa.. rasa kasih sayang seperti adik beradik dah sangat sebati dalam albi ku.. wallahi, aku x pernah rasa macam nie sebelum nie.. aku rasa like dapat adik beradik perempuan yg sangat memahami diri aku.. yang hormati pendirian aku.. yg bagi nasihat dikala aku leka dengan dunia. yg sentiasa ada di samping aku waktu aku berduka.. =)

kamu sahabat, kakak's && teman hati
tidak ada satu pengalaman indah yg dapat tandingi kenangan kita bersama.. as, tira, ieka, fu3.. kita kan bersama sehidup seperjalanan selama 4 tahun hingga la di bumi jordan nanti. aku cinta kamu fillah.. anis! awak hati2 di mesir, kita terpisah. walau kita kan berjiran : kamu di mesir saya di jordan.. harap albina takkan pernah jauh. ur my albi nadak. <3
aku mencintai kamu seperti bunga mencintai titah tuhannya
tak pernah lelah menebar aroma bahagia
aku mencintai kamu seperti matahari mencintai titah tuhannya
tak pernah lelah menghangatkan jiwa. 
=) keep in touch. sayang kamu semua katheer!! awi!!

رمضان كريم ^^

رمضان كريم ينعاد علينا وعليكم بالخير والبركة

كل عام وانتم بخير ^^

ramadhan kareem!!
hanya setapak hari lagi, bertemulah ia..

woah,, x sabarlaa pula.. isnin nie dah puasa. huhuhu... ~~ sedihlaa. ne adalah puasa pertama tanpa KELUARGA disisi. tapi raya insyaAllah pasti bersama...

mari tanya diri,, kita dah ready ke nak puasa ne?
kita dah siap untuk berjuang menentang nafsu buruk a.k.a syaitan kecik ?
syaitan kecik?? <-- ya la kan syaitan kena kurung. nafsu buruk je yang tinggal..


0Oh ya.. ingat lagi ke niat puasa? ke dah lupa dah??

" نويت صوم غد عن اداء فرض شهر رمضان هذه السنة لله تعالئ "

ingat laa pulaa..

sepa ada penyakit lupa? jom niat puasa untuk sebulan..

" نويت صوم شهر رمضان هذه السنة كله لله تعالئ "

lupa la pulaa..


nanti buka puasa macam mana? baca ja la doa makan kan senang? laisa mamnu3 lakin.. bacalah doa buka puasa.. kan ada nee.. 

Allahumma laka somtu wa bika aamantu wa ‘alaa rizqika afthartu birahmatika ya arhamarrohimin



k laa semua.. jangan lupa terawih & menjelajah malam untuk bertemu dengan malam seribu bintang..
Laila al-Qadar...
*bukan jelajah dengan bantal tp dengan qiamullail

selamat berpuaSa semua :))
e-klas dari saya~~


assalamualaikum && 3la liqo'

senyum itu..

astagfirullah........................
comelnya senyuman..
SAYA SANGAT SANGAT LA SUKA 'tengok' your smile
Just Keep Smilling.. :))))))))))

SMILE IS SADAQAH. !!

diam diam saja laa

mushtaqun.......ها ي !!!
rindu dengan ini belog sudah laaa...
oh diri,, tidak ku sangka begini sibuk
perjalanan menuju ke bumi di timur tengah amat berliku-liku rupanya..
la bahsa !! roh && jiwa telah ku siapkan

insyaAllah.. akanku jejakkan kaki ke bumi jordan tidak lama lagi.
wahai orang malayziah !! mustaqyun mustaqyun mustaqyun...
rindu rindu rindu
nanti kita jumpa lagi..

wada'' assalamualaik'

berhati-hati laa wahai HATI !

Allah tidak melihat penampilan fizikmu & tidak pula kepada rupamu, tetapi Allah melihat hatimu (HR.Muslim).

Dan Allah mengetahui apa yg tersimpan dalam hatimu (QS.33:51)



Kerana hati ibarat sebuah cermin diri
Dan hati bagaikan muka diri
Hati juga bagaikan ahklaq diri
kerana iman tumbuh &
bersemayam di dalam hati . @_@

follow me on twitter ♥

http://twitter.com/#!/nurAmi3ra

follow me && i will follow u back ! :D

today.. tommorow.. forever

My prayer and my rites,
my living and my dying,
are for Allah alone,
the Lord of all the worlds ^^

always with you. ♥

Tamally maak
We law hata ba eed any,
Fe alby hawak.


Tamally maak
tamally fe baly we fe alby
Wala bansak
Tamally waheshny,
Low hata akoon waiak.


Tamally maak
We law hata ba eed any
Fe alby hawak.
Tamally maak
Tamally fe baly we fe alby


Wala bansak
Tamally waheshny,
Low hata akoon waiak.
Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon


Bardo ya habibi bahtaglak.

Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon
Bardo ya habibi bahtaglak.


Tamally maak
Maak alby, maak rohy
Ya aghla habib
Ya aghla habib.


We mahma tekoon baeed any
Le alby areeb.
Ya omry el gai wel hader,
Ya aghla naseeb.


Tamally maak
Maak alby, maak omry
Ya aghla habib
Ya aghla habib


We mahma tekoon baeed any
Le alby areeb.
Ya omry el gai wel hader,
Ya aghla naseeb.


Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon


Bardo ya habibi bahtaglak.
Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon


Bardo ya habibi bahtaglak.
Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon
Bardo ya habibi bahtaglak.


Tamally habibi bashtaklak
Tamally alaya men badlak
We law hawalaya kol el doon
Bardo ya habibi bahtaglak.
=)



my trip to kampung :))

assalam friends..


lama tak conteng-conteng. ^^ saya rindu ini blogg sudah laa. seriously i miss town.
my plan cuma one night jk dkt kampung tapi tertambah-tambah laa pula smpai 6 hari ne. seronok
what a fun.... pantai sangat cantik.. erm boleh buat resort ne. ,,,


lagi best bila time tangkap ikan.. alahaii la nasib.. i did not get any one of the fish from my granny pond. adoii
kesian saya. merah2 sudah muka ne tunggu ikan makan umpan. kesian


malu laa time p tmpt orang kawin. muka sya sunburn adoii. nasib tidak hancur muka.
apa pun everything is beautiful. i got snap a few pic to show.. >>>






:D

cute ^^

heee :p

beleive it, he is little boy. hahah >.<


akhirr, everything are wonderfull memories for me. InsyaAllah i will come back again someday.
thanks for willing to take care of me. sorry for making trouble. so long...
(n____n)

Hidup ini =.=

TUHAN, engkau berikan kepadaku sekeping hati yang lemah hingga aku tidak pandai membela diriku. Aku sering tertindas dengan situasi. Aku mudah dipersalahkan namun aku tidak tahu mempersalahkan orang. Aku benar-benar berasa walah.

Wahai Tuhanku, aku mahu menjadi diri sendiri. Diri yang memiliki kekuatan dan keberanian. Diri yang mampu memberi keadilan kepada diri dan orang di sekelilingku. Aku tidak mahu lagi dizalimi, aku tidak mahu diperlekeh. Aku tidak mahu orang memandang diriku sebelah mata. Aku mahu menjadi manusia yang hebat.

Wahai Tuhanku, diriku bukan seperti Kadijah, pendamping baginda Muhammad dalam kemusykilan. Aku bukan Aisha, isteri Rasullulah yang berani dan petah berhujah. Aku bukan Summayah, hamba wanita yang mempertahankan pegangan Islam yang Tercinta hingga keluarganya terkorban. Namun aku mohon supaya sedikit keberanian mereka dicebisi untuk diserapkan ke dalam nubariku. Tuhan, aku benar-benar mahu berjuang untuk....

untuk membangunkan diri ku yang dhaif ini.

الحمد لله على كل شيء

alhamdullela.
alhamdullela.
alhamdullela.


hanya kata-kata itu yg mampu ku ucapkan.
sungguh ku merasa nikmat dari Nya.
keputusan ini amat memeranjatkan. sungguh, ku tidak sangka akan memperolehi keputusan yang sangat cukup untuk diri ini menjalankan kewajipan di bumi fana ini.








ku sujud kepadaNya tanda kesyukuran
ku berselawat pada sang kekasih Allah yang amat dirindui.


buat insan tersayang yang melahirkan dan memeliharaku
ku berikan jutaan kasihku pada kalian


kau mencintaiku seperti bunga mencintai titah tuhannya
tak pernah lelah menebar aroma bahagia
tak pernah lelah meneduhkan gelisah lara

kau mencintaiku seperti matahari mencintai titah tuhannya
tak pernah lelah memberi cerah cahaya
tak pernah lelah menghangatkan jiwa.










you hold the power to change your life!

as'salam
This time, the author would like to ask ourself ...


what is itself ready to go back to God?
whether this was self-sufficient supply practices to be protective in the hereafter?
the self is able to answer all questions correctly?
and whether this self-managed to the challenges and obstacles to the God of heaven?

indeed, it scared away by the things in life.
can the self is in addition to self-love of God .. and received the intercession of it.

Honestly, I do not know.
Honestly, I could not
Honestly, I do not qualify
and honestly, I ........... not the best among the best.
I ask only one,
forgive my sins, God
and make yourself from those who love you, God

sincere, I love you, ya rabb
please accept my repentance, your servant ..
Finally, peace be upon you, the readers.
=)

كنت تملك القدرة على تغيير حياتك!

 بسم الله الرحمن الرحيم,


هذه المرة، فإن البلاغ تود أن تسأل نفسك...

ما هو في حد ذاته على استعداد للعودة إلى الله؟

اذا كان هذا العرض الممارسات الاكتفاء الذاتي إلى حماية في الآخرة؟

الذات هي قادرة على الإجابة على جميع الأسئلة بشكل صحيح؟

وإذا كان هذا المدارة ذاتيا للتحديات والعقبات التي تحول دون الله من السماء؟

في الواقع، خائفة بعيدا من الأشياء في الحياة.
يمكن الذاتي بالإضافة إلى حب الذات الله.. وتلقى الشفاعة منه.
وبصراحة ، لا أعرف.
بصراحة، أنا لا يمكن أن
وبصراحة ، لم أكن مؤهلا
وبصراحة، أنا........... ليس أفضل من بين أفضل.
أطلب من واحد فقط،
اغفر لي خطاياي، والله
وتجعل نفسك من أولئك الذين يحبونك، والله

خالص، أنا أحبك، يا رب صديقة وأنا أحب الله.
يرجى قبول توبتي، عبدك..
وأخيرا، السلام عليكم، والقراء.
=)

story update =)

place: bilik saya
mood: so moody !

as'salam..
apa khabar dunia.... entah mengapa. hari ini saya sangat kuat berchatt's dengan bestiesh saya. heran juga laa.
rindu pula dengan cik ummul && cik dayah. kebetulan esok ada usrah untuk adik2 balkis junior.
sayangnya tak dapat join. di saat ini laa pengisian diri diperlukan. dugaan !. tapi tak mengapa insyaALLAH di lain hari pasti terlihat jua wajah adik2 balkis junior yg setia dengan balkis.

Alhamdullilah. balkis berjaya mengadakan prog pertama bagi tahun 2011 ini. tahniah buat badan kuasa Balkis SMKPL. buat kak ummul && kak dayah. saya sangat2 minta maaf ye. lain kali saya buat lagi. ceh.gurau jk.

erm, tu jak la untuk masa ni. lain time kita coret lagi.
nyte bloggers ^^
salam,s

star.star.star @ the sky. =)

time: 12:38 am
date: 26th feb 2011 
venue: my own room
mood: love dreamers !


as'salam.
whooah, i ddnt know how could i be so happy today. =) all thanks to The mighty, Allah.
is that a normal feeling? it was just.. idk. there's only one sweett litle phrases by mark twain playing on my mind ^^.

dance like nobody's watching
love like you've never been hurt
sing like nobody's listening
live like it's heaven on earth.

it was just like only me, on my own world. without no one else.
freakin  little. btt that's how i feel.

had a pleasent day =)


يوم الزفاف سعيد ^ ^

as'salam. :))
woah ! saya baru balik dari kampung. perjalanan yang mengambil masa kira II sejam setengah amat menyeronokkan. erm apatah lagi naik bas mini persendirian Urvan nissan membuatkn seperti di rumah.

 happy newly wedds. to my dearest uncle Md. Adzri b. Okk Matli. membentuk keluarga sakinah.
what i could wish....
We’re here on this special day  Our hearts are full of pleasureA day that brings the two of you Close together
We’re gathered here to celebrate
A moment you’ll always treasure
We ask Allah to make your love
Last forever
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
بارك الل لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
From now you’ll share all your chores
Through heart-ship to support each other
Together worshipping Allah
Seeking His pleasure
We pray that He will fill your life
With happiness and blessings
And grants your kids who make your home
Filled with laughter
Let’s raise our hands and make Dua
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
وجمع بينكما في خير
Baraka Allahu Lakuma wa Baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fee khair.
Barakallah hu lakuma wa baraka alikuma
Wa jamaah baina kuma fii khair.
بارك الله
بارك الله لكم ولنا
الله بارك لهما
الله أدم حبهما
الله صلّي وسلّم على رسول الله
الله تب علينا
الله ارض عنا
الله اهد خطانا
على سنة نبينا
Let’s raise our hands and make Du’a
Like the Prophet taught us
And with one voice
Let’s all say, say, say
بارك الله لكما وبارك عليكما
Barakallahu Lakuma wa Baraka alikuma
that's all for the newly wedd couple, be strong && tolerete with each other. semoga perkahwinan diredhai Allah subhana wataala. :))
 p/s: ya rabbi. rindu kampung sangat.sangat laa.. huhu.. ^^

Pain.pain.pain. SubhanaAllah.

as'salam readers,
don't shocked by the title above.
For sure, i had a new experience that i thought many of you hve not through.
i had been in an operation theatre. wooah, life or death. there would be just one thing in my mind...
" give me another chance to life, Allah.".

what will you think??
how shaking i am before entering the OT. even my tears fall down.
Ya rabbi. scared. suddenly i only saw black everywhere. i thought it took only 5 minutes But For Sure i faintt for 3 HOURS !! . when i woke up, i realise that i'm back to my ward.

Alhamdullilah..
i saw white bandage covering my hand. Pain. Just be Strong.
ooow i forget to tell you guys. im suffering from huge B*** S***.
but now, thanks to ALLAH for all His Kindness for borrowing me a new healthy life.

** THANK YOU ALLAH **

kecantikan hakiki terletak pada kepatuhan hatimu menjulang perintah Allah....

assalamualaikum..

Saya bertanya kepada emak, "mak mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang?"

Mak jawab, "dua-dua bukan.."
Saya tercengang. Mak mengukir senyuman.


"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." saya menarik nafas dalam-dalam.
"Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.


Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya.
"Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.
"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.." mak menyusun ayat-ayatnya.
"Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu.."
Saya memintas, "Tak faham.."

Mak menyambung, "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.."
Mak menyambung lagi, "Begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Mak menyambung, "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki, jodoh dan maut sejak azali lagi. Persoalannya ialah.. siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.
Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi. Emak buat-buat tidak nampak.

"Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni. Tetapi kita kena ingat. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai. Bercouple mungkin. Tetapi bukan berkahwin. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."


Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak.
Emak meneruskan, "Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hamba-Nya. Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hamba-Nya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba itu degil. Dia mahukan yang bukan haknya dan yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.

Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan.

Cuba renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya," emak berhenti seketika.

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.
"Jadi di sini mak nak kamu faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa. Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita beritahu pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak ayah adalah kerana mencintai Allah. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beritahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata."

"Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. Hanya Allah yang boleh memegangnya. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah. Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya, rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti."

"Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kamu, terimalah dengan hati yang redha. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kamu sayang, tak jadi hal lah. Tapi kalau dapat yang kamu tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kamu ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kamu sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kamu sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kamu.. Alangkah bertuahnya kamu kalau kamu mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur," sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri.

Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat. "Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara," emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya.
 ~~~


silaturrahim yang kian hanyut.

Islam adalah sebuah agama yang amat menitikbertakan tentang keamanan dalam sesebuah negara.
saya kira pembaca pasti tahu dan inginkan pegangan ini.Rasullulah s.a.w sendiri ada mengingatkan bahawa menakut-nakutkan orang islam (tarwi;) adalah perkara yang dikutuk oleh agama. Setiap umat Islam di suruh untuk memberikan salam kepada setiap orang Islam yang lain dengan ucapan "Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh."

 Bahkan bukan itu sahaja, diwajibkan ke atas kita untuk menjawabnya.
keunikan yang teramat sekali apabila adanya agama yang mengajar umatnya untuk menyebarkan DOA keselamatan dan kesejahteraan kepada umatnya pada setiap kali bertemu dan begitu juga apabila berpisah.

apa sebenarnya maksud sebenar di sebalik salam yang disampaikan kepada orang islam yang lain?. ucapan ini sebenarnya adalah zikir dan doa untuk orang yang kita berikan salam..

tapi rasanya umat islam yang kian memoden terlupa akan doa yang amat mudah disampaikan ini. muda mudi kita lebih sesuai mengucapkan Hai, Hello, Yo dan sebagainya.. Astagfirullah al-azim,.

inilah realiti kehidupan, yang mudah dipermudahkan saja. bukan ini yang kita mahukan. jika keseluruhan umat islam mengucapkan ucapan berlandaskan barat, lama kelamaan hubungan sesama saudara jaraknya diumpamakan dari satu kampung ke satu kampung. Nauzubillah min zaliq.

ini peringatan buat penulis sendiri. ucapan yang mudah serta mendoakan kesejahteraan saudara seislam yang lain harus sentiasa berlegaran di bibir kita. jangan biarkan diri terpengaruh dgn negetivenya budaya. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatu.

wallahualam bi.sawab. ^^

inspirational stories

There was a blind girl who hated herself just because she's blind. She hated everyone, except her loving fiance. He is always there for her. Blind girl said that if she could only see the world, she would marry her fiance.


One day, someone donated a pair of eyes to the blind girl and then she can see everything, including her fiance.


Her fiance asked her, "now that you can see the world, will you marry me?" The girl was shocked when she saw that her fiance is blind too, and refused to marry him.


Her fiance walked away in tears, and later wrote a letter to girl saying. "Just take care of my eyes dear."


Moral: This is how human brain changes when the status changed. Only few remember what life was before, and who's always been there even in the most painful situations.


Never take someone for granted, Hold every person close to your Heart because you might wake up one day and realize that you have lost a diamond while you were too busy collecting stones. Remember this always in life!


"You learn to love, not by finding a perfect person, but by learning to see an imperfect person perfectly."


bila ku kenali erti sebuah Kehidupan =)

Bismillahirahmanirahim....

bayangkanlah..
Bayangkanlah sebuah kolam luas,

Kolam itu tenang,
saking tenangnya terlihat bak kaca.


Tiba-tiba hujan deras turun..

Bayangkan,
ada berjuta bulir air hujan yang jatuh di atas air kolam, membuat riak..
Jutaan rintik air yang terus-menerus berdatangan

membentuk riak, kecil-kecil memenuhi seluruh permukaan kolam…
Begitulah kehidupan ini,
bagai sebuah kolam raksasa.
Dan manusia bagai air hujan yang berdatangan terus-menerus, membuat riak..
Riak itu adalah gambaran kehidupannya.
Siapa yang peduli dengan sebuah bulir air hujan yang jatuh ke kolam, menit sekian, detik sekian? Ada jutaan bulir air hujan lain, bahkan dalam sekejap riak yang ditimbulkan tetes hujan barusan sudah hilang, terlupakan, tak tercatat dalam sejarah…


Siapa yang peduli dengan anak manusia yang lahir tahun sekian, bulan sekian, tanggal sekian, jam sekian, menit sekian, detik sekian? Ada miliaran manusia, dan bahkan dalam sekejap, nama, wajah, dan apalah darinya segera lenyap dari muka bumi! Ada seribu kelahiran dalam setiap detik, siapa yang peduli?
Itu jika engkau memandang kehidupan dari sisi yang amat negatif..
Kalau engkau memahaminya dari sisi positif,
maka kau akan mengerti ada yang peduli atas bermiliar-miliar bulir air yang membuat riak tersebut,

Peduli atas riak-riak yang kau timbulkan di atas kolam, sekecil atau sekejap apapun riak itu..
Dan saat kau menyadari ada yang peduli,
maka kau akan selalu memikirkan dengan baik semua keputusan yang akan kau ambil..
Sekecil apapun itu, setiap perbuatan kita memiliki sebab-akibat..
Siklus sebab-akibat itu sudah ditentukan..
Tak ada yang bisa mengubahnya, kecuali satu!
Yaitu Kebaikan..
Kebaikan bisa mengubah takdir..
Nanti engkau akan mengerti, betapa banyak kebaikan yang kau lakukan tanpa sengaja telah merubah siklus sebab-akibat milikmu..


Apalagi kebaikan-kebaikan yang memang dilakukan dengan sengaja..
Seseorang yang memahami siklus sebab-akibat itu,
Seseorang yang tahu bahwa kebaikan bisa mengubah siklusnya,
Maka dia akan selalu mengisi kehidupannya dengan perbuatan baik..
Mungkin semua apa yang dilakukannya terlihat sia-sia,
Mungkin apa yang dilakukannya terlihat tidak ada harganya bagi orang lain,
Tapi dia tetap mengisi sebaik mungkin…

Airmataku.. menangis bila mahu menangis.. dan hapuslah kesidihanmu.. dont be sad && keep smilling =)





segala puji padaMu...

kata buatku

"tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang,
hanya mereka yang beriman sahaja yang akan tahu makna kasih sayang itu"

detik waktu yang berharga

kata kata cinta

aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu
jika kaw hilangkan agama dari dirimu
maka hilang lah cintaku padamu =)

syair arab

" cinta merupakan anugerah takdir,
pertama kali datang terlihat bak air yang tenang,
namun tika seseorang yang bersangkutan menerjuninya,
tenggelamlah ia didalamnya, tak tertolong lagi

E N J O Y !