menarilah dan terus tertawa, walau dunia tak seindah syurga, bersyukurlah pada yang maha Kuasa, cinta kita di dunia & akhirat, Selamanya !

Window to Islam



RAIN AS A SIGN OF ALLAH

وَمِنْ آيَاتِهِ يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاء فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ

My dear brothers and sisters, one of the greatest challenges that believers have faced throughout time is whispers of doubt regarding either the existence of Allah or some or some of the qualities that Allah possesses or a denial of the Day of Judgment and the afterlife. In this age in particular some of these arguments have become more sophisticated with the use of scientific theories, such as the theory of evolution, which many atheists site in their defense of atheism.


As such, it is imperative for Muslims today to strengthen their sense of belief and certainty in the existence of Allah, and the qualities of our Sustainer, and in the reality that one day we will face accountability for our deeds in this world.

In fact, Imam Al-Haddad, who was a scholar and a mystic in 17th century Yemen, and is considered by many to have been the mujaddid, or renewer of the twelfth Islamic century, wrote a famous book by title of “The Book of Assistance.” In this book, Imam Al-Haddad begins with certainty [qaeen] as the first and foremost quality that a believer must possess in order to live a good and virtous life.












However, Allah does not expect us to have blind faith without any signs or proofs. And this is why Imam Al-Haddad in prescribing medicine to gain certainty, one of the things he mentions is that certainty is gained by “looking at the kingdom of the heavens and the earth, and the wondrous and astounding creatures that God made them flourish with.” And the proof of this is in the words of Allah:



“We shall show them Our signs on the horizons and within themselves until it becomes clear to them that this is the Truth. Is it not enough that your Sustainer is a witness over all things?”

As such, the Qur’an is filled with signs of Allah and constantly encourages us to observe the creation in order to remove any doubts from our hearts. Interestingly, given the season of rain that we are in these days, one of the most often used signs for the existence of Allah, and metaphors for the qualities of Allah, can be found in rain and thunder.

Rain is such a powerful metaphor that Allah also uses it for reminding us of divine wrath and punishment that comes upon a people who reject Allah and persist in wrongdoings.

So, let’s use this sometimes difficult and frightening season of rain to remind ourselves of the proof of Allah’s existence, in His Mercy, in His punishment, and in the day of resurrection where will to answer how did we live our lives. And in doing this let us strengthen our inner certainty for in the words of Imam Al-Haddad, “certainty is the essential thing, and all other noble ranks, praiseworthy traits of character and good works are its branches and results.” And in the words of the Prophet (s), “Certainty is the whole of faith.”
                                                                                                                                                              =)
Assalamu'alaikum wa rahmatullaah
You only live once, but if you work it right, once is enough.


Life isn’t worth living unless you’re willing to take some big chances and go for broke.
The first step to getting the things you want out of life is this: Decide what you want.


Life is like a hot bath. It feels good while you’re in it, but the longer you stay in, the more wrinkled you get.
God, if I can’t have what I want, let me want what I have.
And in the end, it’s not the years in your life that count. It’s the life in your years.


Our lives are like a candle in the wind.
Life is like an onion: You peel it off one layer at a time, and sometimes you weep.
Life without love is like a tree without blossom and fruit.


Life is what happens to you while you’re working for your future.
I love my past. I love my present. I’m not ashamed of what I’ve had, and I’m not sad because I have it no longer.


Love the moment. Flowers grow out of dark moments. Therefore, each moment is vital. It affects the whole. Life is a succession of such moments and to live each, is to succeed.
Love doesn’t make the world go ’round; love is what makes the ride worthwhile.


Life resembles a novel more often than novels resemble life.
Life is just a mirror, and what you see out there, you must first see inside of you.


Man who waits for roast duck to fly into mouth must wait very, very long time.
Our own life is the instrument with which we experiment with the truth.

There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle.
There is only one success-to be able to spend your life in your own way.                                                              (^_~)

formspring.me

luahkan pertanyaanmu.. (^_^)

Beritahu pada muslimah itu..

Beritahu pada muslimah itu dirinya ibarat kaca;

disentuh terguris,
dihantuk serpih,
dihempap berkecai. ...

Beritahu pada muslimah itu jaga pakaian;

ia cermin peribadi,
juga lambang bangsa,
di mana dan dalam keadaan apapun, biar orang kenal, dia orang ISLAM.





Beritahu pada muslimah itu simpan secebis malu;

kerana malu itu, sebahagian daripada iman.!




lalu beritahu pada muslimah itu.
seorang muslimah solehah lebih berharga
daripada para bidadari syurga.

Oo kawanku oO

                Friendship is like the colours of a rainbow,

                                                     Always in sight wherever you go.


                                                    Red like an apple, sweet to the core,
                                           Once you have one, you're always wanting more.


                                                        Orange like a burning flame,
                                                 Never dying out, but always the same.


                                           Yellow like the sun that brightens our day,
                                   It touches the hearts of everyone, with its beautiful rays.


                                               Green like a plant that keeps on growing,
                                              Its leaves reaching out wherever I'm going.


                                                     Blue like the water that is so pure,
                                                 Wherever it's headed, it knows for sure.


                                            Purple like a flower that is ready to bloom,
                                                     In my heart, it always has room.



my besties    
wiil never forget you


cik jannah, cik suffie, cik miera, cik ummul, cik amoy

 
miss miera

                                                                         ~ (^_^) ~


“Apa yang kita alami demi teman kadang-kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah "

.أحـبـك كالـبـدر الـذي فـاض نـــــوره على فـيـح جـنـات و خـضـر تـــــلال

                                                                                    . never end.

Detik Yang Berlalu Adalah Masa Depan

Assalamualaikum wbth… Semakin hari, imtihan semakin berkurangan. Ini bermakna cuti pun sudah semakin hampir. Semoga cuti kali ini akan dipenuhi dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Sekalipun anda bermusafir, pastikan permusafiran itu membawa manfaat dan menurut syariat. Moga perjalanan itu lebih diberkati dan mendapat perlindungan Allah s.w.t.


Soal masa seringkali dipandang remeh oleh muda-mudi hari ini. Pengurusan masa yang tidak menentu menjadikan hidup tidak terurus, bahkan priority dalam perjalanan hidup sudah tentu akan terabai. Pengurusan masa sebenarnya merupakan dalam Islam. Allah s.w. t berfirman dan bersumpah dengan masa dalam al-Quran pasti ada sebabnya tersendiri. Allah Maha Mengetahui sifat lalai hambanya maka disumpahkan masa dalam kitab suci al-Quran.


“ 1. Demi masa. 2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,


3. Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.”
(Al-Asr :1-3)


Berjaya dan Gagal Sebab Masa?
Dengan firman Allah s.w.t jelas dapat dilihat bahawa salah satu punca kejayaan dan kegagalan buat manusia itu adalah masa. Perumpamaan ayat secara umumnya mengatakan manusia itu sememangnya dalam kerugian iaitu mereka adalah orang-orang yang gagal, yakni tenggelam dalam masanya sendiri. Kemudian, hadir sighah isthisna’ atau pengecualian bagi orang-orang yang berjaya iaitu orang yang beramal soleh dan sentiasa beringat-ingat. Inilah yang dijelaskan sikap orang yang berjaya dalam surah al-Mukminun (1) :




“ Sesunguhnya berjayalah orang-orang yang beriman”


Sifat-sifatnya Allah s.w.t sudah cukup jelas diterangkan dalam ayat tersebut. Rangkaian ayat-ayat Allah s.w.t yang punyai hubungkait antara satu sama lain cukup bermakna untuk didalami. Justeru, jelaslah dengan sumpah Allah Ta’ala bahawa orang yang berjaya itu orang beriman yang menghargai masanya jelas matlamatnya menyusun masa dengan perkara yang sepatutnya. Manakala insan yang gagal mereka yang sebaliknya.


Nilaikan sendiri.


~ya, sy jatuh cinta kat awk bkn krn Allah @ kecantikan awak, harta awak.. saya jatuh cinta disebabkan Syaitan......~

Alkisah. Seorang lelaki A datang berjumpa dengan seorang perempuan. Perempuan yang paling 'hot' di kampusnya, kerana memiliki rupa paras yang fotogeniklah katakan, cantik, menawan dan yang paling orang suka dia ni seksi dan berada. Tapi sayang, dia bkn muslim.


Alkisah. Seorang lelaki A datang berjumpa dengan seorang perempuan. Perempuan yang paling 'hot' di kampusnya, kerana memiliki rupa paras yang fotogeniklah katakan, cantik, menawan dan yang paling orang suka dia ni seksi dan berada. Tapi sayang, dia bkn muslim.


Saya malas mau tulis panjang lebar. So, dialog ringkas sajalah(tak juga ringkas nie). Tapi sebelum tu, biar saya bagi tau korang ciri-ciri lelaki A tu. Lelaki A merupakan anak seorang Dato' entahlah Dato' apa. Saya pun tak berapa tau. Yang penting mamat ni kaya, kacak, bergaya. Nak gi kampus pon pakai kereta mewah, dah tu ada drebar pulak. Fuih, sape tengok, melopong je lah.


Alice: Apasal awak datang nak jumpa saya?
Lelaki A: Saya dah jatuh cinta kat awak.
Alice:(memandang lelaki itu dengan sinis) sebab?
Lelaki A: Kerana awak cantik. Sesiapa yang memandang awak sekilas pasti tak puas. Sudikah awak jadi gf saya?
Alice: Tapi..
Lelaki A: Jangan risau Alice. Saya ada segala-galanya. Harta..kebahagiaan..dan apa je awak mintak, saya boleh bagi.
Alice: Maafkan saya, saya ada kuliah. (perempuan itu sengaja membuat dalih)


Seminggu kemudian. Perempuan 'hot' nie di datangi seorang lelaki lagi. Lelaki B. Yang ni, penampilan dia agak islamik'. Pakai baju Melayu siap bersongkok pulak tu. Tapi, hati dia kita tak taukan. Apa-apa pun, kenalah bersangka baik.


Alice: Ha, ada apa erk?
Lelaki B: Assalamualaikum. (ucap lelaki tu lembut)
Alice:(agak terkedu seketika) Waalaikumsalam. Kenapa awak datang nak jumpa saya?
Lelaki B: Saya...saya...
Alice: Kenapa? cakaplah..
Lelaki B: Saya jatuh cinta kat awak..
Alice: sebab?
Lelaki B: Perlukah bersebab?
Alice: Ya. Sebab saya tak pernah kenal awak, tau2 awak dah jatuh cinta..
Lelaki B: Baiklah, saya cintakan awak kerana Allah telah ciptakan perasaan cinta dalam hati saya untuk awak.
Alice: Owh. (Perempuan itu melihat jam tangannya) Maaflah, saya ada study group. Lain kali kita borak lagi.


Maka tertinggallah lelaki B keseorangan tanpa jawapan dari sang gadis itu.

Seminggu yang seterusnya, perempuan itu didatangi oleh seorang lagi lelaki. Lelaki C. Kali ini, lelaki C berpenampilan biasa dan sederhana saja. Wajahnya juga tidaklah sekacak mana namun ada sesuatu pada wajah itu. Entahlah apa. Perempuan itu mengulum senyuman manis untuk lelaki itu kerana dia pasti bahawa lelaki ini pasti akan bercakap benda yang sama.


Alice: Saya tau kenapa awak datang nak jumpa saya..
Lelaki C: (Termangu seketika) Awak dah tau?
Alice: Why not? Awak cintakan saya?
Lelaki C: Ya, saya menyintai awak.
Alice: (tersenyum sinis) Well, kenapa pulak? Sebab Allah telah menghadirkan perasaan cinta kat dalam hati awak untuk saya?
Lelaki C: (hanya mampu tunduk)
Alice: Kenapa diam? atau..awak jatuh cinta di sebabkan rupa saya..atau saya ni seksi..atau..saya ni anak orang berada..
Lelaki C: Demi Allah, semua itu tak betul.(Lelaki C berubah menjadi tegas). Ya, memang benar saya jatuh cinta kat awak tetapi bukan kerana Allah atau kerana kecantikan awak, harta awak.. saya jatuh cinta disebabkan Syaitan Durjana. Syaitan yang mendorong saya untuk mengejar awak. Kemana saja awak jalan, mata saya akan mengekori awak. Tatkala rambut ikal awak terbang ditiup angin, saya rasa perasaan saya kacau.Wajah cantik awak sentiasa datang bermain di jiwa saya pada hal saya tak menginginkannya. Saya rasa rimas dengan perasaan saya. Saya semakin hanyut. Semakin terleka.
Alice: (terkedu) Apa awak nak?
Lelaki C: Saya tak mahukan apa-apa. Mungkin hanya sekelumit simpati. Hanya kalau awak sudi. Maafkan saya, saya mohon untuk berlalu.
Alice: Nanti dulu, siapa nama awak? Macam mana saya nak tolong awak?
Lelaki C: Nama saya, ah, tak layak saya nak beritahunya kat awak. Sesungguhnya nama yang saya pinjam ini sungguh mulia. Saya pasti awak tau apa nak dibuat. Maafkan saya, saya tak sanggup nak berlama-lama di sini.. Syaitan itu sentiasa membisikkan perkara yang jahat ke telinga manusia. Salamu'alaikum.


Alice hanya melihat langkah lelaki itu tanpa sepatah kata.

Dua tahun kemudian.


Akif merehatkan dirinya di pelantar rumah sambil menghirup udara segar pagi. Tiba-tiba dia disapa oleh ibunya.


Ibu: Akif, ibu teringin nak tengok Akif berumah tangga. Akif tak de ke pilihan hati Akif sendiri?
Akif: Entahlah ibu. Susah kita nak mencari pasangan yang betul2 berdiri di atas landasan yang teguh.
Ibu: Akif, ibu faham. Memang susah nak cari orang yang seperti itu, kalau ada pun, nisbahnya kecil. Manusia makin hanyut ditelan arus dunia. Semakin moden, semakin lupa tanggungjawab kita sebagai muslim. Tapi Akif, kita juga boleh menjadi pengubah.


Akif: Ibu.. Akif faham. Insya Allah ibu, Akif akan cari seorang perempuan..jika dia tak seperti yang Akif harapkan, Akif yang akan membentuk dia, mengubah dia. Akif akan cuba laksanakan permintaan ibu.
Ibu: (tersenyum) Akif, ibu rasa, ibu sudah berkenan dengan seorang gadis ini. Dia baik dan manis juga orangnya. Pekerjaannya juga mulia. dia bekerja sebagai seorang guru di sekolah menengah agama. Ibu dah berbual-bual dengan ibu bapanya. Baik sungguh mereka itu.
Akif: Siapa dia ibu? siapa nama dia?
Ibu: Nur Alissa Zakiyyah...


Seminggu sebelum hari pertunangan. Waktu itu, Akif berada di rumah Nur Alissa Zakiyyah. Baru kali pertama Akif ke sana. Rumah yang dijejakinya ini sungguh besar dan luas. Halamannya juga menarik bersama landskap yang begitu teratur. Bunga-bungaannya memukau mata. Suasana agak hingar-bingar. Ibu Akif berada di dalam rumah mungkin sedang sibuk membantu mereka yang lain menyiapkan juadah makan tengah hari bersama.

Akif berjalan menuju ke suatu sudut di halaman itu namun langkahnya terhenti apabila terlihat seorang gadis bertudung hijau lembut sambil mengenakan pakaian baju kurung..entahlah baju kurung jenis apa yang penting ianya gubahan moden seiring mengikut zaman. Gadis itu seperti pernah dilihatnya di dalam sekeping gambar. Gambar yang diberi ibunya. Mungkinkah itu bakal tunangnya?


Akif memberanikan diri untuk menyapa gadis itu.


Akif: Assalamu'alaikum.
Alissa: Wa'alaikumsalam. (Alissa tersenyum lantas membelakangi Akif)
Akif: Awakkah Nur Alissa Zakiyyah??
Alissa: Dan awak pula Akif Rahmankan?(soal Alissa tanpa menjawab pertanyaan Akif terlebih dahulu)
Akif: ya. Akif Rahman Bin Razaq. Awak belum jawab soalan saya..
Alissa: Hum.. akhirnya...
Akif: (Akif hairan) Kenapa? Pernahkah kita bertemu atau berkenal?
Alissa: Ya.
Akif: Siapakah awak? (tanya Akif penuh kehairanan)
Alissa: Nama saya Nur Alissa Zakiyyah binti Aziz. Sayalah Alice.
Akif: (terkesima) Subhanallah. Awak dah berubah, saya langsung tak cam awak. Macam mana awak boleh jadi macam ni?
Alissa: Bukankah awak yang meminta sekelumit simpati dari saya?
Akif: Alice...(terharu..)
Alissa: Akif, saya dah jatuh cinta kat awak. Dah lama..
Akif: Sebab?
Alissa: Saya mencintai awak kerana agama yang ada pada awak...



                                                               Akif hanya tersenyum.. :)

للمنشد المميز ماهر زين Hold my hand الانشودة الرائعة

·.·• Alhamdulillah •·.· by Maher Zain

Alhamdullilah.. Alhamdullilah..

Our Praises to ALLAH...

keindahan kota Riyadh





tabuk menjadi taman syurga berkat doa Rasullulah

Debu-debu Iman di Langit Riyadh

subhanallah…


kata itu yang pertama kali ku lukiskan di deretan pertama tulisan yang menjadi saksi petang yang cerah setelah ribuan titik hujan memenuhi kota ini tadi pagi


subhanallah..


kata itu ku ulangi lagi, pujian yang selalu ku ulang ulang untuk kebesaranmu wahai allah yang telah menakdirkanku menjadi bagian dari kota ini, kota yang bahkan selalu ku bayangkan dalam rangkaian cita cita yang ku susun susun saat aku duduk di saat saat aku bakal menentukan takdirku sendiri.


tapi bisikan hidayahmu benar tuhan, pilihan takdirmu kusyukuri


engkau telah meyakinkan kepadaku kota ini dari kota kota megah lain yang dulu mengacaukan pilihanku

subhanallah..


perlahan tapi pasti, aku mulai menikmati aktifitas kota ini. kota yang tidak pernah mati sejak bendera islam dikibarkan muhammad rasullulah sallallohu alaihi wasalam berbelas belas abad lalu..


bahkan jauh sebelum itu, saat ibrahim ‘alaihisalam meletakan batu pertama ka’bah baitullah yang sampai saat ini tetap aman dan terjaga, tak ada tangan kotor yg berani menyentuhnya


tepat seperti janji tuhan pencipta alam semesta dalam alqur’an karim yg kebenarannya sampai saat ini menggetarkan zionis-israel yg sangat kubenci dengan seluruh tauhidku


tak kuragukan jiwaku merasa puas yg luar biasa ketika nafasku bersatu dengan aroma debu gurun pasir yang sekarang sudah berubah menjadi taman taman hijau dan gedung gedung raksasa yg seakan ingin menghilangkan kesan bahwa beberapa abad lalu tempat ini hanyalah batu dan gurun tandus yg tidak dilirik siapapun. gurun tandus yang letak ujungnnya saja tak bisa dibayangkan


wahai rasull sallalohu’alaihissalam,


lahan perjuangan khilafahmu dulu kini sudah menjadi hamparan kota yg menakutkan…


gurun pasir tempatmu membenamkan wajahmu yang mulia dalam setiap solatmu kini sudah berlapis marmar dan langitnya dipenuhi lampu lampu digital yang menyilaukan…


apakah aku terlambat datang ke kotamu? sekarang cerita historikalmu sudah berubah menjadi metropolis yg sombong…


disinilah aku berdiri, diantara gedung pencakar langit itu, diantara istana istana besar yg tak ku ketahui dimana hujungnya menatap dan memperhatikan detik detik hari yg semakin cepat berganti

home far away from home…

jiwaku puas saat semua misteri harapan itu kupecahkan menjadi butir butir nyata di kota ini. semuanya terjawab sudah, hasratku yang dulu hedonis melebur bersama debu debu di kota ini


jiwaku puas saat gema azan terlantun menggelegar memecah kesibukan kota dan menarik penghuninya yang beruntung untuk solat bersama, merendahkan jiwa raganya dn menghadapkan wajahnya tepat ke arah baitullah yg ada disebrang kota sana


terasa indahnya berjamaah, ketika berdiri satu saff bersama muslim mesir, arab, jordan, libnan bahkan muslim dari pakistan, india dan bangladesh yang rata rata berjanggut tebal rimbun meneduhkan wajahnya yg zuhud..


air mataku menitis saat gemuruh serentak lafaz ‘aamiiin’ segera terdengar dari mulut mulut jemaah dengan pronounsiasi mereka yg beragam, tepat setelah sang imam yg bertubuh kekar menyelesaikan ayat ke tujuh al-fatihah..


begitu indah, hingga aku lupa bahwa aku punya negri yg hijau, negri yang dimana aku mampu berwudhu bersama ikan ikan di sungai sungainya yang mengalir bening dikampung halamnaku yg sekarang tinggal sejarah


negri yg kutinggalkan demi janjiku untuk membahagiakan ‘pahlawan sejatiku’ iaitu ayahku dan ’sang syahidah yg masih hidup’ iaitu ibuku atau harapanku yang selalu membuatku tersenyum dalam luka iaitu keluargaku yg menumpukan masa depan dibahuku


aku mulai jatuh cinta dengan kota ini. jadikan catatan ini sebagai bukti syukurku kepadamu ya allah.


alhamdulillah, segala puji bagimu, yg menghiasi dunia ini dengan keindahan keindahan yg tersembunyi dan nyata dihadapan.


beri kesempatan kepada saudaraku di negri lain untuk segera bertamu ke kotamu, bisikan hidayah lembutmu ke hati hati mereka tuhan.


agar mereka dapat merasa keindahan debu debu iman yang bertebaran di langit riyadh


agar mereka dapat merasakan kebahagiaan kecil yg kunikmati petang ini…

alangkah indahnya jika impianku ini menjadi kenyataan.. ~~ :-)

Muhasabah Cinta



wahai pemilik nyawaku .. dengarkan

Cahaya Hati by Opick



ALLAH RAHMAN ALLAH RAHIM

Kasih dan Cinta dalam Islam


“Syair Arab menyebut, apabila seseorang yang

bercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atau

sedang bercinta dengannya?”, maka

dijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apa
sahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorang

pasangan KAZZAB (penipu)”


______________________________________



“…Rasa hormat adalah asas penting menjalin


hubungan cinta yang suci sesuai dengan aturan

Allah swt. Hormat kepada perintah Allah, ajaran

Rasul serta hormat ke atas hak dan maruah di


antara pasangan amat dititik beratkan ke arah

satu hubungan yang berkekalan.





Seorang lelaki yang jujur terhadap cinta dan kasih





sayang yang terjalin terhadap seorang wanita


tidak sewenang-wenangnya menyentuh tangan

wanita atau memegang erat tubuhnya. Wanita


bukannya objek yang boleh diperalatkan.




Jika ini terjadi, seorang wanita perlu berfikir,
apakah pasangan seperti ini mampu melindungi
dan menjaga maruahnya apabila berkahwin
nanti?





Jika hari ini haknya tergadai kerana seorang yang
dinamakan kekasih, apa kesudahan yang bakal
berlaku satu hari nanti?…”


______________________________________


Istilah cinta amat popular dan menjadi satu
ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang
menganggapnya satu kalimah suci dan bererti.


Ada yang berbangga memiliki seorang kekasih
yang setia dan mula memasang angan-angan
untuk mendirikan rumah tangga bersama
pasangan pilihan.


Fanomena ini berlanjutan dari bangku sekolah
lagi malah adakalanya membawa kepada
sesuatu di luar jangkauan


_____________________________________






Cinta perlu
difahami. Semestinya seorang remaja
perlu memahami kehendak dan definisi yang
tepat.


Tanya pada diri, sama ada cinta hanya sekadar
gelojak perasaan serta rasa tertarik antara satu
sama lain cukup untuk menjelaskan maksudnya?


_____________________________________


Di dalam artikel bertajuk Hakikat Percintaan


Dalam Islam, rasa hati yang dinamakan cinta


merupakan satu perasaan yang semulajadi di


alami oleh setiap insan baik muda mahupun tua.






Allah telah menganugerahkan manusia naluri


untuk meneruskan keturunan (salah satunya,


menyukai pasangan berlainan jantina) atau


dikenali dengan gharizah Al-Nau’.






Ini merupakan salah satu naluri manusia dari yang


tiga iaitu gharizah Al-baqa’ (naluri untuk


meneruskan kehidupan dan mempertahankan),


gharizah Al-Tadayyun (naluri untuk menyembah

dan beragama) dan gharizah Al-Nau’.

Jadi adanya perasaan itu sememangnya sudah
fitrah manusia dan perkara ini wajar dan tidak
haram di
sisi Islam.

Bagaimana Jika Allah Mencintai Kita?

Lazimnya andai kita mencintai atau merindui seseorang, kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain. Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya. Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama.

Melalui jaringan sosial seperti Facebook dan Twitter, kita dapat membaca pelbagai luahan mereka yang sedang bercinta. Antaranya:

"Saya sayang abang."                                                                                                               


"saya rindu ibu."
"Saya cinta kamu semua."

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?
Dalam satu hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda :

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

MasyaAllah! Lihatlah cinta Allah..Sungguh luar biasa hebat..
Ketika Allah mencintai seseorang, Allah yang Maha Agung tidak cukup dengan hanya mengatakan "Aku cinta si dia!"
Tetapi Allah memaklumkan kepada seluruh makhluk-Nya.

Apa kata Allah dalam hadis tersebut?
"Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!"

Maka Jibril pun membuat pengumuman :
"Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia."

Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini.

Oh Ar-Rahman Ar-Rahim, bahagianya mereka yang benar-benar dicintai Allah. Pasti hidup mereka sentiasa tenang dan diberkati. Bayangkan jika semua pembaca iLuvislam.com disayangi Allah SWT. Pasti dunia ini dipenuhi dengan kebahagiaan.
Tidakkah kita mahu menjadi seorang yang benar-benar dicintai Allah?


Namun, selama ini, cinta siapa yang kita kejar?

Islam di tengah kesibukan kota Hong Kong

Walaupun islam bukan majoriti di Hong Kong, kemudahan beribadat orang islam tidak dipinggirkan. terdapat empat masjid utama yang digunakan untuk beribadat sehari-harian. Masjid tertua ialah Masjid Street Shelley yang dibina pada 1890 dan dibina semula pada 1905.


Masjid Kowloon

Muslim di kota ini terdiri daripada penduduk asal, campuran orang China dan orang Islam Asia Selatan yang merupakan orang-orang islam terdahulu.

                                               pemandangan di waktu malam di Hong Kong

ISLAM di Hong Kong diamalkan oleh sekitar 20,000 Muslim. Kebanyakannya adalah Cina dari suku Han, dengan bakinya dari Pakistan, India, Malaysia, Indonesia, dan Timur Tengah dan negara-negara Afrika. Empat masjid utama digunakan bagi solat setiap hari. Yang tertua adalah Masjid Jalan Shelley di Pulau Hong Kong, yang dibina pada tahun 1840-an dan dibina semula pada 1915. Masjid Kowloon dan Pusat Islam di Jalan Nathan, dibuka pada tahun 1984, mampu menampung sekitar 3,500 ahli. Masjid dan Pusat Islam di Jalan Oi Kwan di Wan Chai dibuka pada September 1981 dan mampu menampung ahli seramai lebih dari 700 jamaah. Perkuburan Muslim Tanjung Collinson turut mempunyai masjid.


`islam ada di serata dunia`

Sesungguhnya ISLAM itu agama yang cukup indah dan dapat menyatukan umatnya yang pelbagai bangsa dan budaya...Mari kita lihat warna - warni kehidupan umat Islam di serata dunia...Sesungguhnya Islam itu indah..jagalah Islam mu itu sebaik-baiknya...

Petronas Advertisement: Raya 2006

renung-renungkan..

Bidadari - Munif Ahmad



m.u.s.l.i.m.a.h

lagenda cinta Siti Khadijah R.A

siti khadijah...
serikandi sejati...

kaulah lambang cinta sejati
serikandi pertama tika islam bermula
hatimu menyalakan keyakinan
hartamu membuktikan pengorbanan

rasul keseorangan engkaulah teman
dia tersisih engkau memilihnya
dia terbuang engkau menyayanginya
kerna IMAN engkau sanggup berjuang

ya siti khadijah
Qudwah Hasanah tauladan ummah
tika rasul terpinggir
engkaulah insan terhampir

siti khadijah mujahidah solehah
agung jasamu di persada sejarah
pemergianmu ditangisi Nabi
hingga kini tiada pengganti

sunyi jalan menuju Allah
menggamit hati mencari teman
indah jalan menuju Allah
jika teman seperti khadijah masih ada lagi.

istimewanya malam al-Qadr..

Allah Ta'ala telah berfirman di dalam surah Al-Qadr yang bermaksud:
"Sesungguhnya kami telah menurunkan (Al-Quran) pada malam al-Qadr dan apakah jalan yang menyebabkan engkau mengerti (kebesaran) lailatul qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan Jibril turun dengan keizinan tuhan mereka (Allah), untuk setiap urusan. Sejahteralah malam ini hingga terbit fajar".

Kebanyakan ulama' Islam menegaskan bahawa kemungkinan berlakunya lailatul qadar adalah pada salah satu daripada malam kesepuluh terakhir sama ada malam ganjil ataupun malam genap.

Yang tetap berlakunya malam lailatul qadar adalah didalam pengetahuan Allah jua. Sesiapa sahaja yang beribadah di malam hari bulan ramadhan, jika kebetulan dengan malam lailatul qadar, maka dikurniakan ganjaran pahala melebihi ganjaran pahala yang dikurniakan kepada mereka yang beribadah selama seribu bulan atau selama 83 tahun 4 bulan berbanding dengan malam yang lain-lain.

Rasulullah s.a.w. sendiri amat bersungguh-sungguh menghidupkan sepuluh malam terakhir daripada bulan ramadhan bersama-sama ahli keluarganya dengna beribadah, bertadharu', beristighfar dan bermunajat kehadrat Allah, memohon rahmat, keampunan dan keredhaanNya.

Walaupun Rasulullah s.a.w. seorang yang maksum, dijamin terpelihara daripada dosa dan noda bahkan dijamin syurga, namun baginda tetap berjaga malam untuk qiamullail, menahan diri daripada tidur kecuali untuk seketika sahaja. Orang yang tekun beribadah pada 10 malam yang terakhir daripada bulan ramadhan akan mendapat rahmat yang dijanjikan sama ada dapat atau tidak menemui apa-apa tanda. Kerana yang penting adalah sepertimana yang tersebut dalam hadis sohih riwayat Bukhari dan Muslim iaitu:

* Menghayati malam tersebut dengan ibadah


* Beriman dengan yakin bahawa malam lailatul qadar itu adalah benar dan dituntut menghayatinya dengan amal ibadah.


* Amal ibadah itu dikerjakan kerana Allah semata-mata dengan mengharapkan rahmat dan keredhaanNya.

Selain tanda-tanda tersebut, para alim ulama' menyebut bahawa beberapa tanda-tanda lain bila berlaku malam lailatul qadar. Antaranya ialah :

* Ada yang berkata orang yang menemui malam lailatul qadar akan melihat nur yang terang benderang disegenap tempat hingga keseluruhan ceruk yang gelap gelita.


* Ada pula menyatakan bahawa kedengaran ucapan salam dan kata-kata yang lain daripada malaikat.


* Ada juga yang melihat segala benda termasuk pohon-pohon kayu rebah sujud.


* Ada yang berkata doa permohonannya makbul.


* Imam Tabari pula menegaskan bahawa semuanya itu tidak lazim dan tidak semestinya seseorang itu dapat melihat atau mendengar kerana tidak disyaratkan melihat atau mendengar sesuatu untuk menemui malam lailatul qadar.





Semoga kita dipertemu dengan malam Lailatul Qadar ini... amin ya rabbi..

Riwayat Bidadari Syurga

Haruman 'Riwayat Bidadari Syurga' menebarkan aroma segar yang membangkitkan rasa insaf dan kagum pada keagungan Kudrat Maha Pencipta. Subhanallah... Dalam kelembutan hati, ada tegas yang tak bisa digugah. Dalam kehalusan jemari, tergenggam utuh janji abdi pada yang Esa. Dalam malu, suara tegar mereka mampu menggegarkan dunia. Siapakah yang dapat menandingi kehebatan mereka, para hamba yang akhirnya menjadi bidadari syurga? Sungguh, tanpa diminta, riwayat mereka melintasi ruang zaman dengan megah. Menyampaikan mesej, harum mawar bukan sekadar untuk dicium, indah kelopaknya bukan sekadar untuk dikagumi tetapi durinya mampu mencarik hati yang musyrik, memberi iktibar tanpa rasa gentar.

Entri kali ini, dikupaskan mengenai kisah kisah para Bidadri syurga yang menjadi idola para muslimah pada hari ini. semoga dengan penulisan ini dapat berguna kepada semua sebagai pedoman hidup.

Aduhai para Bidadari Syurga...
mendengar lagu dan membaca hikayat kalian membuatkan kita tertanya-tanya. Mampukah kita menjadi seperti mereka? Layakkah kita berdiri di sisi kalian? Sedangkan sejarah kami tak setanding riwayat kalian, pengorbanan kita tak tak tersaing perjuangan kalian, pengorbanan kita tak tersaing perjuangan kalian dan kehambaan kita tak sehebat pengabdian kalian....


~'Riwayat Bidadari Syurga' menambat hati pada yang Esa~





Harapan RamaDhan...

bersama kita selami maksud yang tersirat di balik daun daun lirik lagu ini...

Raihan

Harapan Ramadhan

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar
Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah...
Dengan rahmatMu oh Tuhanku...

Ku tempuh jua..


     
marhaban ramadhan


semoga kita dipertemu dengan malam lailatul-Qadar... amin..

ramaDhan.. ramadhan dan ramadhan...

“Ramadan kali ini aku nak cuba baiki diri. Lama dah rasanya tak buat amalan sunat. Rasa diri ini tak pandai menyambut Ramadan. Tapi kali ini aku nak cuba agar sejarah silam tak kembali lagi…”

Mungkin itulah kata hati kita apabila tibanya malam pertama Ramadan kali ini memandangkan Ramadan yang lepas disia-siakan. Adakalanya terasa juga ruginya umur remaja dijadikan masa untuk bersuka-ria sahaja. Sibuk dengan kawan-kawan, enjoy sana, enjoy sini hingga syariat Tuhan diabaikan. Tuhan semakin ditinggalkan apatah lagi nak dicintai. Huh… sibuk benar mengejar dunia yang sementara saja.



Ramadan yang sarat dengan janji pahala dan keampunan tidak layak untuk kita sia-siakan. Sesungguhnya puasa zahir ditandai dengan berakhirnya siang, iaitu ketika mulai tenggelamnya matahari di tempat istirehatnya. Semasa berbuka lupa Ramadan sekejap, rasa dunia ini dia yang punya, pelbagai jenis air, bermacam-macam warna dan rasa, kuih tak tau la berapa jenis, belum lagi lauk pauk. Pendek kata tak ada ruang lagi la atas meja tu. Akhirnya semua itu akan dimasukkan ke dalam tong sampah kerana perut tak dapat menampung beban makanan yang masuk…membazir bukan.




Akan tetapi puasa orang-orang yang dekat dengan Tuhan, tidak berpenghujung. Tidak dimulai dengan syuruk dan tidak diakhiri dengan ghurub. Tidak dapat dihitung dengan bilangan jam dan batasan waktu. Malah dilakukan dengan bersungguh-sungguh dan mengharap reda Allah. PUASA MEREKA DIIRINGI DENGAN RASA BERTUHAN YANG MENDALAM DAN RASA HAMBA YANG MEKAR MEMBUNGA. Dirasakan Ramadan inilah rahmat dan kasih sayang Tuhan itu melimpah-ruah.




Pernah Rasulullah SAW, manusia yang agung bersabda: “Ada orang yang berpuasa tapi tiada baginya pahala, yang dapat hanyalah lapar dan dahaga”.


Ingatan ini mesti dijaga agar ibadah puasa kita tidak rosak dan sia-sia walaupun tepat syarat dan rukunnya.


Selanjutnya Rasulullah SAW memberitahu kita supaya banyakkan ibadah di bulan puasa kerana balasannya sungguh istimewa. Ia bulan pengampunan dosa juga bulan dikabulkan doa. Terhimpun kebaikan padanya. Syurga rindu orang yang memuliakannya.




Bagi orang yang menghayati Ramadhan yang diberkati, puasanya akan berkesan dihati hingga membina peribadi.




Nabi SAW bersabda: “Siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan reda Allah, akan diampuni dosanya yang terdahulu dan kemudian”


Inilah puasa yang hakiki..




Oh Ramadhan…kedatanganmu kurindu..kehadiranmu menggamit ketenanganku.











segala puji padaMu...

kata buatku

"tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang,
hanya mereka yang beriman sahaja yang akan tahu makna kasih sayang itu"

detik waktu yang berharga

kata kata cinta

aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu
jika kaw hilangkan agama dari dirimu
maka hilang lah cintaku padamu =)

syair arab

" cinta merupakan anugerah takdir,
pertama kali datang terlihat bak air yang tenang,
namun tika seseorang yang bersangkutan menerjuninya,
tenggelamlah ia didalamnya, tak tertolong lagi

E N J O Y !