menarilah dan terus tertawa, walau dunia tak seindah syurga, bersyukurlah pada yang maha Kuasa, cinta kita di dunia & akhirat, Selamanya !

banyak benda perlu di cari selain cinta

Asslamualaikum w.b.t
Puji dan syukur keatas Allah s.w.t
Selawat dan salam atas junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w 

Firman Allah, " Dan Allah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitis air benih, selepas itu Dia menjadikan kamu berpasangan (lelaki dan perempuan). dan seseorang perempuan itu tidak akan mengandung dan melahirkan (anak yang dikandungnya) melainkan dengan keadaan yang diketahui Allah. dan tidak diberikan seseorang berumur panjang, juga tidak dijadikan seseorang pendek umurnya, melainkan ada kadarnya di dalam kitab Ilahi. Sesungguhnya yang demikian itu mudah sahaja kepada Allah.

Kita selalu berbicara tentang 'cinta'. Malah kita semua pernah mengalami perasaan itu. Secara umumnya, kita semua tahu, 'cinta' membawa maksud yamg cukup luas. Jika ia tidak dipandu dengan baik, perasaan yang asalnya bersifat suci itu akan bertukar menjadi sesuati yang boleh menjerumus pemiliknya ke jalan kehancuran.

Cinta Cinta Cinta..

ini lah istilah yang mempengaruhi hampir 99 % kehidupan kita.
Jujur, saya sendiri mengalaminya.. :/ tak tipu punya la. Korang pun mesti ada kan.. 

korang nak tahu tak sebenarnya kan banyak lagi benda nak dicari selain cinta ni.. 
cuba korang tanya diri korang..

  1. korang dah tahu ka segala ilmu dalam quran? kalaw nk specifik kan lagi.. korang pandai tak mengaji dengan tajwid yang betul? 
  2. korang rasa solat korang diterima Allah x?
  3. rasa-rasanya kalaw korang ditanya tentang hukum ahkam, korang boleh jawab dengan baik tak? jawab dengan berhujah dan dalil sekali ka?
  4. tak perlu kot soalan nombor 4 ni.. sebab 3 soalan dekat atas tu nisbah dia macam 1000000000000000xxxx soalan dah bagi saya.
  
sebenarnya saya tulis post ni sebab nak bagi peringatan pada diri saya sendiri..jujur saya katakan, persekitaran sangat mempengaruhi diri kita. Apalagi yang berdarah 'muda' macam saya ni. hehe :D bila ahli bait sendiri ada yang bercouple.. huhu.. hati ni pun Mengada.. dia pun nak TRY couple juga,, Perempuan mana yang x suka dibelai? x suka dipuji? x suka di sayangi? semua perlu kan.. cuma lain caranya. 

hari tu termenung sendiri.. sambil2 ternampak 'wayang free' - aksi romantik a.k.a Zina! pandang2 senyum2 rapat2 dekat kampus.. fuhh.. meremang bulu roma.. astaghfirullah. tiba-tiba ada seorang Hamba Allah ni lalu sambil baca Quran (kebetulan hari jumaat - Recite KAHFI :) ). lepas tu dia duduk dekat kerusi tepi.. tiba-tiba ja menangis. Seram juga saya.. ingatkan apa ka.. tiba-tiba dia bersuara. "Robb, sorry fikiran ku tidak tertumpu dalam bacaan.. aku teringatkan si dia, aku telah menganiayaiMU ya Allah"

MasyaAllah, kalau la dua orang yang berpegang tangan tadi dengar apa yang saya dengar ni. pasti mereka malu dengan kelakuan mereka sendiri..

Jujur ku katakan, sebab cintalah Kita JAUH dari ALLAH.. 
tetapi bila betul caranya, bila masjid telah terbina, bila lafaz nikah telah disebutkan..  barulah kerana 'Cinta', Allah mencintai dua insan yang sedang bercinta keranaNya..
 InsyaAllah c: 

hikayat jassasah !

 بسم الله الرحمن الرحيم
sedikit perkongsian utk semua. (:

Ada riwayat Muslim yang diterima dari Fatimah binti Qais mengatakan :"Saya telah mendengar muazzin Rasulullah memanggil untuk solat.saya pun pergi ke masjid dan solat bersama rasulullah.Selesai solat,rasulullah naik ke atas mimbar.nampak semacam bergurau baginda tertawa dan berkata :"Jangan ada yang bergerak.Hendaklah semua duduk di atas sejadahnya."Kemudian berkata:" Tahukah kamu mengapa aku memerintahkan kamu jangan ada yang pulang ?" Kami menjawab :"Allah dan Rasul_Nya yang lebih tahu." 

Rasulullah s.a.w bersabda lagi :"Demi Allah aku menyuruh kamu berkumpul di sini bukan ingin menakut-nakuti dan bukan memberi khabar gembira.aku ingin menceritakan kepada kamu bahwa Tamim Al-Dariy adalah seorang nasarani,kemudian dia datang menjumpai aku dan masuk islam.Dia ada bercerita satu kisah kepada ku tentang DAJJAL!

Kisah yang dia ceritakan kepada ku itu sesuai dengan apa yang telah aku ceritakan kepada kamu sebelummya.
Katanya dia bersama 30 orang kawannya pergi kelaut dengan menaiki kapal.angin kencang datang bertiup dan ombak besar membawa mereka ke tengah-2 samudera yang luas.Mereka tidak dapat menghalakan bahtera mereka ke pantai sehingga berada di laut selama satu bulan.Akhirnya mereka terdampat di sebuah pulau menjelang terbenamnya matahari.di pulau yang tiada orang itu mereka berjumpa dengan binatang yang sangat tebal bulunya hingga tidak tahu mana jantinanya dan duburnya. 

Mereka bertanya kepada binatang itu:"Makhluk apa engkau ini ?"
Binatang tersebut menjawab :"Saya adalah Al-Jassasah."
Mereka tanya :" Apa itu Al-Jassasah ?"
Binatang itu hanya menjawab :" Wahai kumpulan lelaki,pergilah kamu ke tempat ini untuk menjumpai lelaki macam ini sesungguhnya dia pun ingin berjumpa dengan kamu.

Mereka pun pergi ketempat yang ditunjukkan oleh binatang tersebut.di sana mereka menjumpai seorang lelaki yang sangat besar dan tegap.Ertinya mereka tidak pernah melihat orang sebesar itu.Dari tangan sampai ketengkuknya dikuatkan dengan besi.Begitu juga dari lutut sampai ketelapak kakinya.
Mereka bertanya :"Siapakah anda ?" 
 
Orang seperti raksaksa itu menjawab :"Kamu telah mendengar cerita tentang aku,sekarang aku ingin pula bertanya :"Siapa kamu ini ?"
Mereka menjawab :"Kami adalah manusia berbangsa Arab.Kami pergi kelaut menaiki kapal tiba2 datang ombak besar membawa kami ketengah2 samudera luas dan kami berada dilautan selama satu bulan.Akhirnya kami terdampar di pulau yang tuan tempati ini.


Ia (laki-laki besar yang terikat itu) berkata,”Beritakanlah kepada saya tentang pohon-pohon korma yang ada didaerah Baisan?” Kami berkata,”Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya?” Ia berkata,”Saya menanyakan adakah pohon-pohon korma itu berbuah?’ Kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’Adapun pohon-pohon korma itu maka ia (sebentar lagi) hampir saja tidak akan berbuah lagi.’

Kemudian ia berkata lagi,”Beritakanlah kepadaku tentang danau Tiberia.’ Mereka berkata,”Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya? Ia bertanya,”Apakah ia tetap berair?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’adapun airnya, maka ia (sebentar lagi) hampir saja akan habis.’

Kemudian ia berkata lagi,’Beritakanlah kepada saya tentang mata air Zugar.’ Mereka menjawab,’Apa yang ingin kamu ketahui tentangnya?’ Ia bertanya,”Apakah di sana masih ada air dan penduduk di sana masih bertani dengan menggunakan air dari mata air Zugar itu?’ Kami menjawab,’benar, ia berair banyak dan penduduknya bertani dari mata air itu.’

Lalu ia berkata lagi,’Beritakanlah kepadaku tentang nabi yang ummi, apa sajakah yang sudah ia perbuat?’ Mereka menjawab,’Dia telah keluar dari Mekah menuju Madinah.’ Lalu ia bertanya,’Apakah ia diperangi oleh orang-orang Arab?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia bertanya,’Apakah yang ia lakukan terhadap mereka?’ Maka kami memberitahukan kepadanya bahwa ia (Nabi) itu telah menundukkan orang-orang Arab yang bersama dengannya dan mereka menaatinya.’ Lalu ia berkata,’Apakah itu semua telah terjadi?’ kami menjawab,’Ya.’ Ia berkata,’Sesungguhnya adalah lebih baik bagi mereka untuk menaatinya dan sungguh aku akan mengatakan kepada kalian tentang diriku.

Aku adalah al masihuddajal dan sesungguhnya aku hampir saja diizinkan untuk keluar. Maka aku akan keluar dan berjalan di muka bumi dan tidak ada satu pun kampung (negeri) kecuali aku memasukinya dalam waktu 40 malam selain Mekah dan Thaibah, kedua negeri itu terlarang bagiku. Setiap kali aku ingin memasuki salah satu dari negeri itu maka aku dihadang oleh malaikat yang ditangannya ada pedang berkilau dan sangat tajam untuk menghambatku dari kedua negeri tersebut. Dan disetiap celahnya terdapat malaikat yang menjaganya.
Ia (Fathimah, si perawi hadits) berkata,”Rasulullah saw bersabda sambil menghentakkan tongkatnya diatas mimbar,”Inilah Thaibah, inilah Thaibah, inilah Thaibah (maksudnya kota Madinah). Bukankah aku sudah menyampaikan kepada kalian tentang hal itu?’ Orang-orang (para sahabat) menjawab,”Benar.’ 

Beliau saw berkata,’
Saya tertarik dengan apa-apa yang dikatakan oleh Tamim ad Dari, karena ia bersesuaian dengan apa-apa yang pernah aku sampaikan kepada kalian tentang Madinah dan Mekkah. Bukankah ia (tempat dajal) terletak di laut Syam atau laut Yaman? Dimana Rasulullah saw mengisayaratkan tangannya kearah timur. Ia (Fathimah) berkata,”Hal ini saya hafalkan dari Rasulullah saw.” (HR. Muslim)


Didalam riwayat Ahmad disebutkan bahwa Rasulullah saw pernah mengakhirkan solat isyak pada suatu malam kemudian beliau saw keluar dan bersaba,”Aku terhalangi oleh kisah yang diceriakan oleh Tamim ad Dari tentang seorang laki-laki di sebuah pulau di tengah laut. Dan ketika ada seorang wanita yang terurai rambutnya lalu ada yang bertanya,”Siapakah kamu?’ wanita itu menjawab,”Aku adalah al jassasah. Dan pergilah ke biara itu.’ Maka aku (Tamim ad Dari) pun pergi menemui seorang laki-laki yang terurai rambutnya dan terbelenggu oleh besi melompat-lompat antara langit dan bumi.’ Aku pun bertanya,’Siapakah kamu?’ dia menjawab,’Aku adalah dajjal. Apakah telah diutus seorang nabi yang ummi?’ Aku menjawab,’benar.’ Dia berkata,’Apakah mereka menaatinya atau berpaling terhadapnya?’ aku menjawab,’bahkan mereka menaatinya.’ Dia berkata,’hal itu lebih baik bagi mereka.”

Didalam menjelaskan tentang al jasssasah ini, al ‘Alamah Abu Thayib Abadi mengatakan bahwa mereka (rombongan Tamim) bertemu dengan seekor binatang melata yang berambut sangat lebat lalu binatang itu ditanya,”Siapakah kamu?’ dia menjawab,”Aku adalah al jassasah.” Ada yang mengatakan bahwa untuk menggabungkan antara dia riwayat tersebut yaitu bahwa: 

dajjal memiliki dua al jassasah. Yang pertama adalah seekor binatang sedangkan yang kedua adalah seorang wanita.
Ada kemungkinan juga bahwa al jassasah adalah setan yang kadang menyerupai seekor binatang melata dan kadang menyerupai seorang wanita. Dan setan memiliki kemampuan untuk merubah bentuk dalam bentuk apa saja yang dia inginkan.

Atau ada kemungkinan bahwa ia adalah seorang wanita, karena wanita juga dinamakan dengan binatang melata sebagai bentuk kiasan sebagaimana firman Allah swt :
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا
Artinya,”Dan tidak ada suatu binatang melata (makhluk Allah yang bernyawa) pun di bumi melainkan Allah-lah yang memberi rezkinya.” (QS. Huud : 6) – (Aunul Ma’bud juz XI hal 334 – 335)

Prilaku Tajassus Dalam Keseharian
Tentang al jassasah ini, Imam Nawawi mengatakan bahwa dinamakan al jassasah kerana binatang itu ditugaskan untuk tajasssus atau mengintip dan menyelidiki untuk mencari berbagai berita yang akan diberikan kepada dajjal. (Shahih Muslim bi Syarhin Nawawi juz XVII hal 104)

Ibnu Manzhur mengatakan bahwa al jassasah berada disuatu pulau ditengah laut mengintip sambil mencari berita yang akan diberikan kepada dajjal.. sebagaimana disebutkan didalam hadits Tamim ad Dari, yang mengatakan,”Saya adalah al jassasah” yaitu binatang yang dilihat disuatu pulau ditengah laut. Dan dinamakan dengan nama itu kerana binatang itu mencari berbagai berita untuk diberikan kepada dajjal. (Lisanul Arab juz VI hal 38)

wallaualam bisawab! sekadar perkongsian bersama..
^^

Salam Perah Otak

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarokatu !! 
salam Iman ^^

Pertamanya syukur ke hadrat Ilahi. kerana masih lagi di berikan peluang kehidupan yang indah. setidaknya masih mampu bernafas dalam menambah bekalan yang masih sangat minimum sebagai sokongan di hari perhitungan kelak.


di saat gentar ni, ak sempat lagi buka blog & cakap,senyum.selalu .. hahah. nak Tahu tak? exam esok !! kalau ada orang yang x da perasaan takut @ insaF. hah, aku lah oRangnya.. hehehe.. 
Ala, gurau ja la. bukan x takut. ni pun dah nerVOUS Parkinson. asyik terfikir pasal exam ni ja. Oleh disebabkan waktu lapang yang dikurniakan Allah. ak pun me'relesskan tension di kepala aku ni.. 
(dalam hati x da siapa tahu taw! apa lgi dlm kepala otak. heheh :P)

 apa yang korang buat bila dekat exam?
1. doa x putus
2. x ingat dunia. ingat paper ja
3. soff masjid/surau penuh.
4. no upDate due to exam
5.  silence...

wah, dekat nk exam laa kita jadi MANUSIA TERBAIK !
habis exam ?
kembali ke jalan lama, bukan teruk tapi MAlas .
(tazkirah pula dia ni, mengantuk la >_^) 

betul laa ! sebab.... aku pown sama la. <<-- terpaksa dah ngaku.
 
korang doakan lah aku erk, bnyak2..
weyh ak nak ambik periksa ni !!
sebelum ak melalut smpai ke malam lebih baik... TIDO!
nanti malam InsyaAllah aku bngn STUDY !

yg nak exam tu GUD LUCK taw :'D
ChaiyoXD .. biltaufiq wannajah... Semoga Brjaya. 
Wassalamualaikum warahmatullahi wabarokatu

nilai Sebuah Senyuman ;)

Dia tidak pernah meminta bayaran, tapi harganya sungguh bernilai. ^^

walau hanya terjadi sekejap, kenangan bertahan begitu lama.

dia menciptakan kebahagiaan untuk orang lain.

namun dia tidak mampu dibeli, dipinjam atau dicuri.

kerana dia adalah sesuatu yang tidak berguna sebelum diberikan kepada orang lain. 
senyum lah && ceriakan hari mu.  c:

3eid Millad :DD

dearest ICAK! Nur Anissa Redzuan :DD

sanah helwah, Happy b-Day women !




anissa @ icak !,
beauty of KIBA 2011,hihi ^^
lahir di melaka, membesar di Johor.
sangat suka melancong ke SABAH. :D
ratu penjimat diantara semua. 
sangat struggle dalam hidup.

nomo.nomo.nomo chua <3 
gud luck nissa. 
special from my heart. 
^^

Taman Dalam Hati . . .

wahai orang yang lembut hatinya, 
sudah lama aku merasa pahit dari kehidupan yang indah,
aku tak punya siapa pun kecuali Allah di hatiku,
tapi kau datang dengan cahaya,
aku ingin menjadi yang halal bagimu,
yang kan kau kecup keningnya,
kau hapus air matanya,
dari orang yang selalu merinduhkan cahaya.

showing that:
cinta yg suci = cinta hamba kepada Tuhanya, Allah.    
                    = cinta pada agama Islam.
                    = cinta halal dalam rumahtangga.
                    = cinta suci dalam keluarga.

 indahnya cinta yang kekal selamanya. :))

merungkai erti Qanaah yang suci

Apa yang kita harapkan ? kemewahan dunia yang berpanjangan dan kekal hingga ke akhirnya ?

Ya! itu yang ku harapkan. sejujurnya aku tidak pernah walau sekali hidup menetap di tempat yang serba kekurangan. selalunya kemewahan menyelubungi diri. tidak dinafikan, dalam perjalanan menuntut ilmu ku terima satu kejutan yang agak besar dan memberikan tekanan yang keras ke atas jiwa ragaku.
Apa boleh aku menetap ditempat baru yang kosong tanpa kemudahan hidup? sudah tentu tidak.

saban hari, aku teringat sewaktu usroh dahulu, hidup umpama roda, sekejap di atas.. sekejap lagi dibawah. kita TIDAK kekal selamanya di atas && kita harus sentiasa bersedia bila roda dibawah.

Ingatlah wahai diri, baru hidup di Malaysia walau berlainan negeri sudah banyak rungutan, banyak keluhan, tekanan yang tak tentu pasal.. bagaimana pula nanti kehidupan di Jordan ? takkan mahu bawa rumah ke sana. so pandai2 lah hidup.

alhamdullilah. kini diri ini mulai belajar akan sifat qanaah. Qanaah & gamble jadi pegangan hidup kini. semoga ianya berkekalan.

ukhuwah fillah =)
salam dari hati.

segala puji padaMu...

kata buatku

"tidak akan ada kemakmuran tanpa kasih sayang,
hanya mereka yang beriman sahaja yang akan tahu makna kasih sayang itu"

detik waktu yang berharga

kata kata cinta

aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu
jika kaw hilangkan agama dari dirimu
maka hilang lah cintaku padamu =)

syair arab

" cinta merupakan anugerah takdir,
pertama kali datang terlihat bak air yang tenang,
namun tika seseorang yang bersangkutan menerjuninya,
tenggelamlah ia didalamnya, tak tertolong lagi

E N J O Y !